۱۳۹۱ خرداد ۸, دوشنبه

رونمایی "علل مرگ سکندر "



 موسسه فرهنگی در دری مراسم دوره یی خودرا به بررسی و رونمایی کتاب از تقی اخلاقی اختصاص داد .  "علل مرگ سکندر" مجموعه داستان کوتا اثز از تقی اخلاقی است که به تازه گی در کابل به چاپ رسیده است . این مجموعه دارای 15 داستان کوتا است.
درین مراسم که به بررسی و رونمایی این کتاب "علل مرگ سکندر" اختصاص یافته بود ؛ سومین مراسم در دری بود که تحت نام "درسوم " برگزارشد .
درین مراسم نخست علی پیام ، داستان نویس و منتقد کشور در جایگاه قرار گرفته سخرانی خود را زیز عنوان "موانع نوگرایی در داستان نویسی معاصر" آغاز کرد .
به نظر آقای پیام یگانه چالش که فرا راه نوگرایی در داستان نویسی معاصرقرار دارد عدم پذیرش اثر ازطرف مخاطبان است . برعلاوه منابع فکری نویسنده گان را جامعه فقه تشکیل میدهد . با این هم یکی از سد های دیگری که مانع نوگرایی درداستان نویسی معاصر در افغانستان میشود خود سانسوری خود نویسنده ها است .

یاسین نگاه ، یکی دیگر از شاعران و منتقدین کشور ، درین مراسم به نقد و بررسی این اثر" علل مرگ سکندر"  پرداخت. اقای نگاه داستان ها را به سه نوع ذیل تقسیم کرد.
-          داستان های سنتی
-          داستان های مدرن
-          داستان های پسا مدرن
به نظر آقای نگاه " علل مرگ سکندر"  مجموعه داستان نیست ، چون این مجموعه زیاد تر متشکل از حکایت، پند، اندرز، گزارش... است تا مجموعه داستان . مثلا داستان "ریش صوفی"  اگر ما مورد مطالعه قرار بدهیم می بینیم که هیج گونه شگرد های داستانی درین داستان به کار نرفته است . همچنان داستان "آیت الله" به نظر آقای نگاه داستان آیت الله یگ پیام بازرگانی است .

به نظر آقای نگاه ، اخلاقی یگ قاتل است چون بدون چون و چرا چهار نفراز اعضای فامیل خودرادرین داستان  میکشد.
در آخرین داستان این اثر آقای اخلاقی روایت گر داستان تلخ زنده گی خود است که خودش و برادرش عاشق مکتب اند اما زمینه فراهم نیست که هردویشان درس بخوانند . بنا مجبورا  باید یگسال برادر بزگتربه مکتب برود وبرادر کوچکتر قالین ببافتد ویگ سال هم برادر کوچک تر به مکتب برود وبرادر بزرگتر قالین ببافد . بالاخره دوازده سال مکتب را به بیست و چهار سال تمام میکنند . که به نظر آقای نگاه این یگ گزارش است تاداستان چون هیچگونه شگرد داستانی درین دیده نمیشود .

آقای نگاه افرود که آقای اخلاقی درین مجموعه" علل مرگ سکندر" نسبت به اثر دیگرش بعثت عقب گرد بوده است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام دوستان لطفادرباره وبلاک من نظر بدهید ویا به آدرس ذیل درتماس شوید www.hayat_rezayee22@yahoo.com