۱۳۹۱ خرداد ۱۵, دوشنبه

اسطوره شکنی در افغانستان

چندسالی بیش نداشتم ، دقیق یادم است ؛ خانه یی گلی کوچکی درمنطقه ی ما بود که مردم از آن به حیث مسجد استفاده میکردند؛ درحقیقت مسجد نبود . خانه یکی از اهالی قریه بود که صاحبش به یکی از کشورهای همسایه مهاجر شده بود و مردم قریه از خانه اش به حیث مسجد استفاده میکردند.

همه ی ما و بچه های محل مان به خواطر درس خواندن درآن مسجدمیرفتیم ؛ درس " آخوندی" را درهمین مسجد فرا گرفتم  ؛ واز همین مسجد نام خمینی به ذهنم حک شد . فکر میکردم خمینی در قطار امامان است و همه خمینی را بنام امام میشناختند .
خوب ما کار به شخصیت خمینی نداریم . و اینکه خمینی از چه جایگاه در میان مردم مذهبی و سنتی افغانستان ، به خصوص مردم اهل تشیع دارد به همه آشکار است . اما نکته اساسی وقابل تامل اینست که چرا خمینی و امثال آن در افغانستان ازین قدسیت و بزرگی برخوردار است ؟؟؟

این سوال است که تاهنوز کسی بدنبال جواب آن نگشته است ، چقدر ما تقلید کورکورانه میکنیم ؛‌چقدر ما خودرا ذلیل میشماریم وزود بیگانه پرست میشویم . دیگر کشورها کوشش دارند که در داخل کشور ما شخصیت سازی کرده و شخصیت های خودرا در افغانستان بجای چهره های افغانی ما جایگزین نمایند . اما ، یگ تعداد مزدور و جیره خواری که ازین کشورها پول میگرند ، کوشش دارند که با رنگ مذهبی دادن به این گونه مراسم ها  مردم بیچاره وسنتی افغانستان را تحریک کرده و باعث نفاق در بین شان شوند .


از آن جایکه کشور ما یگ کشور اسلامی و سنتی است ،‌ کشورهای همسایه خصوصا ایران به خوبی میداند که مردم افغانستان ازهمین ناحیه یعنی دین ومذهب به خوبی تحریک شده و زمینه ساز برای سود جویی هایشان در داخل این کشور میشوند در پهلوی اینهمه سود جویی های ایران در افغانستان بعضی از حلقات و مزدورانی دیگری هم در داخل افغانستان دارد که به نفع ایران کار میکنند و کوشش میکنند که به هرنحوی بستر ساز برای مداخله ایران در افغانستان شوند . به همین دلیل تعداد از جیره خواران و مزدوران ایران روز جمعه سالمرگ روح الله خمینی را در افغانستان تجلیل کردند . که در مقابل ماجوانان آگاه و سلحشور افغانستان آرام نه نشستیم بلکه مخالفت خودرا با راه اندازی راهپیمایی در برابر این عمل ابراز کردیم .


البته این را باید بگویم که این حرکت کاملا یگ حرکت خودجوش و مدنی بود که از طرف تعدادی ازدانشجویان دانشگاهای کابل راه اندازی گردید. متاسفانه در بعضی از سایت ها نوشته کرده بودندکه این عمل آب از جای دیگری میخورد یعنی گمان این میرود که دست های پنهانی پشت این قضیه بوده است .
میدانم که ایده نسبت به حرکت ما کاملا طبیعی است ، چون افغانستان شاهد این چنین حرکت های درگذشته نبوده است و این اولین حرکتی است که در مقابل اسطوره های حک شده در ذهن مان ، صورت میگیرد .

واقعا امروز به خود میبالم که میبینم جوانان تحصیلکرده ما اینقدر روشن فکر آگاه و تجسس گر هستند . این بیانگر این است که افغانستان دارد نسل را پرورش میدهد که در مقابل تهاجم کشورهای بیگانه سد سکندر میشوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام دوستان لطفادرباره وبلاک من نظر بدهید ویا به آدرس ذیل درتماس شوید www.hayat_rezayee22@yahoo.com