۱۳۹۱ تیر ۳, شنبه

سرزمینی پر از آزادی

افغانستان واقعا سرزمین خوبی است ، دیموکراسی است ، آزادی بیان است ، آزادی اندیشه است ، آزادی عقیده است ، آزادی ... . اما چیزیکه نیست علم است .

 دیگر همه چیز است ، هوشیاری است ، زندگی است لذت است و ازهمه زیادتر چیزی به وفور یافت میشود تبعیض است ، همه به این فکرندکه چطور بتوانند ازنام قوم واز آدرس دین و مذهب استفاده کرده و بالای یگدیگر فخربفروشند و یگدیگر را تحقیر کنند .
راستش ازخیلی مدت میشد که فکر میکردم  افغانستان دارد به سوی پیشرفت وترقی میرود ، دیگر تبعیض و قوم گرایی در افغانستان  معنی ندارد ، فکر میکردم تمام اقوام در افغانستان باهم برادر هستند و برابر .

اما درین اواخر خبر های دارد از شبکه های خبر و رسانه ها پخش میشود که عقیده ام را خط خطی میکند ، بعضی ها می آیند با نوشتن دانشنامه اصالت خود را و جمعیت خودرا به روی دیگر اقوام میکشانند، و دیگراقوام را تحقیر میکنند .

نمی فهمم که اکادمی علوم افغانستان با کدام آمار و دانشی آمده روی اقوام افغانستان تحقیق کرده و دانشنامه را نوشته است و تعداد نفوس اقوام را تعین کرده است؟ هنوز دولت افغانستان توانایی این را نداشته است که نفوس افغانستان را سرشماری کند و یگ آمار درست و مکمل را از تعداد نفوس کشور تعین کند . با این حال اکادمی علوم افغانستان این همه توانایی را از کجا کرده که به تمام ولایات افغانستان سفرکرده و خانه به خانه گشته و نفوس افغانستان را سر شماری کرده است ؟ واقعا اگراکادمی علوم  این کار را کرده است باید دولت افغانستان بجای برکنار کردن اعضای اکادمی به آنها جایزه بدهد .

هنوز این خبر به کلی فراموش نشده بود که کتابی دیگری را بنام  ( اطلس اتنوگرافی غیر پشتون ها ) نوشتند و باز هم به اقوام دیگر (غیر پشتون ) توهین کردند و هر چه از دهن شان برآمد درین کتاب نوشتند .

درین کتاب چیزی واضح است توهین به قوم هزاره است که نویسنده کتاب کوشش کرده است که تا حد الامکان به اقوام دیگر خصوصا قوم هزاره توهین کند. اما با آن هم تمام مردم افغانستان میفهمند که این همه تبعیض و قوم گرایی و نژاد پرستی از بیرون از مرز های افغانستان به داخل افغانستان میاید . و پشت همچون مسایل دست های بیرونی است .
چیزیکه واقعا امروز افغانستان را به کام مرگ میکشاند همین مسله است ؛ یعنی قوم گرایی و نژاد پرستی که کشورهای همسایه خیلی خوب فهمیده اند که مردم افغانستان را ازکدام ناحیه تحریک کنند و به اصطلاح" آب را گل آلود کرده ماهی بگیرند"  .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام دوستان لطفادرباره وبلاک من نظر بدهید ویا به آدرس ذیل درتماس شوید www.hayat_rezayee22@yahoo.com