۱۳۹۰ مهر ۲۸, پنجشنبه

پیمان استراتژیک و پیامد های آن


هر روزیکه میگذرد افغانستان با چالشهای نوی روبرو می شود ، این بارهم امضای پیمان استراتژیک میان واشنگتن و کابل کما کان نگرانی های را در بین مردم بوجود آورده است با این حال خیلی ها باور دارند که امضای پیمان استراتژیگ نه تنها به نفع افغانستان نیست بلکه به ضرر افغانستان هم است چون با امضای پیمان استراتژیک میان افعانستان و آمریکا ، افغانستان دوباره استقلالیت خود را ازدست خواهد داد ونتیجه ده سال کوشش و زحمت های تمام نیروهای خارجی وداخلی ،و باتمام کمک های جامعه جهانی و دگر کشورها به باد فنا خواهد رفت .
ازسوی دگر افغانستان در آستانه رفتن به بن دوم وسرپرستی کردن از کنفرانس بن دوم قرار دارد اما سوال اینجاست که کی ها درین کنفرانس یعنی کنفرانس بن دوم که به سر پرستی کشور افغانستان بر گذار می شود شرکت خواهند کرد .
با این حال گفته می شود که درین کنفرانس نه تنها طالبان شرکت خواهد کرد بلکه از طریق طالبان به حزب اسلامی حکمت یار نیز اجازه شرکت درین کنفرانس داده خواهد شد . نکته قابل توجه اینجاست  که با برگذاری این کنفرانس و سرپرستی از آن توسط افغانستان و حضور گروه طالبان چه نفع به افغانستان خواهد رسید ؟ ویا تاچه اندازه میتواند این کنفرانس درد های مردم افغانستان را تداوی نموده و چالش های که در افغانستان وجود دارد ،ومشکلات که مردم و دولت افغانستان ،جامعه جهانی و نیروهای خارجی وداخلی در افغانستان با آن ها دست وپنچه نرم میکنند را ترسیم نموده و به حل انها اقدام نماید ،درین رابطه مردم زیاد خوش بین نیستند .واینکه این کنفرانس یعنی بن دوم با بن اول چه تفاوت های خواهد داشت معلوم نیست که اینها تمامن مسایل اند که مردم را نگران کرده است .افغانستان باپشت سرگذشتاندن چندین دهه جنگ ،ویرانی،برادرکشی وخونخواری بالاخره درسال 2001م مورد تهاجم نیروی های امریکایی قرارگرفت. نیروهای آمریکایی به بهانه نابود کردن تروریسم در افغانستان با تمام نیروی وتسلیحات دست داشته شان به افغانستان حمله کردند که عمده ترین بهانه آنها را مورد حمله قرار دادن برجهای تجارتی جهان در امریکا توسط گروه القاعده تشکیل میداد.باورود نیروی های امریکا درافغانستان وبرگذاری کنفرانس بن بعد دوره انتسابی موقت آقای کرزی به سمت ریاست جمهوری وبعد دور اول انتخابات ریاست جمهوری ،که دری انتخابات کرزی توانست رقیب خود آقای محمد یونس قانونی را شکست بدهد کرسی ریاست جمهوری را از آن خود نماید .در دوره اول ریاست جمهوری آقای کرزی مردم نسبتا راضی به نظر میرسید ودرتمام ولایات افغانستان امنیت برقرار شد وبازسازی درولایات و ولسوالی ها شروع شد .اما باگذشت زمان مزاج آقای کرزی تغیرکرد وازسرعت بازسازی و عملکرد اینهمه کوشش ها در راستای صلح وامنیت کاسته شد و مردم ازحکومت به نحوی ناخوش شدند و ازحکومت فاصله گرفتند . اما در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بازهم آقای کرزی توانست که نتایج انتخابات را به نفع خود تغیر دهد ودوباره برمسنت ریاست جمهوری تکیه بزند که با روی کارامدن دوباره آقای کرزی ازهمان مرحله ابتدایی مردم خرسند نبودند و نمیخواستند که آقای کرزی دوباره ریس جمهورشود. درینجا این سوال مطرح میشود که اگرمردم افغانستان اقای کرزی رانمی خواستند پس چرا به رای دادند؟ معلوم با تقلب ، که تمام مشکلات موجود در افغانستان از ریشه همین سوال آب میخورد وهرروز این مشکلات زیاد ترشده وبه سرطان تبدیل شده است .اما اینکه آیاکنفرانس بن دوم خواهد توانست تمام اشتباهات بن اول را جبران کند ؟ این سوالی است که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد . به نظرمن رفتن به بن دوم و گفتگوبا طرف های در گیرو همچنان حضور طالبان درین کنفرانس به نحوه ی مشروعیت بخشیدن به انها است .طالبان با بازکردن نماینده شان در قطر نشان دادند که آنها میتوانند به طورکه آنها خود شان خواسته باشند در مسایل مربوط به افغانستان سهیم باشند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام دوستان لطفادرباره وبلاک من نظر بدهید ویا به آدرس ذیل درتماس شوید www.hayat_rezayee22@yahoo.com